Jak dać sobie radę w urzędach?

Jak dać sobie radę w urzędach?

W ciągu pierwszych dni pobytu w Niemczech trzeba odwiedzić wiele urzędów. Zwykle odbywa się to w następującej kolejności:

1. Zameldowanie w urzędzie meldunkowym
Po wjeździe do Niemiec należy w ciągu 14 dni zameldować się w urzędzie meldunkowym właściwym dla nowego miejscu zamieszkania. Pierwsza wizyta jest umawiana automatycznie i można je znaleźć w harmonogramie onboardingu.

Do zameldowania potrzebne są zwykle następujące dokumenty, które mogą się nieznacznie różnić w zależności od urzędu meldunkowego:

  • dokument tożsamości, taki jak paszport lub dowód osobisty
  • formularz meldunkowy/rejestracyjny, który zazwyczaj można uzyskać na stronie internetowej urzędu meldunkowego właściwego dla Twojego miejsca zamieszkania
  • podpisane potwierdzenie wynajmującego
  • ewentualnie akt małżeństwa, akt urodzenia dziecka

2.Otwarcie konta bankowego
Jeśli pochodzisz z kraju trzeciego (lub kraju UE spoza obszaru SEPA i strefy euro) i nie masz jeszcze konta bankowego w Niemczech, będziesz potrzebować niemieckiego konta bankowego, na które będzie przelewane wynagrodzenie. Można je otworzyć w wybranym banku dopiero po zameldowaniu się w urzędzie meldunkowym. Jednym z partnerów DB Plus jest Sparda Bank, w którym bez problemu można otworzyć konto.

3.Zmiana wizy na dokument pobytowy w urzędzie ds. cudzoziemców (nie dotyczy obywateli UE/EOG)
Jeśli posiadasz wizę, należy ją zamienić na dokument pobytowy co najmniej 6 tygodni przed jej wygaśnięciem. Wniosek o wydanie dokumentu pobytowego należy złożyć w urzędzie ds. cudzoziemców właściwym dla Twojego miejsca zamieszkania. Skorzystaj z wyszukiwarki urzędów, aby dowiedzieć się, który urząd ds. cudzoziemców jest dla Ciebie właściwy. W przypadku jakichkolwiek pytań lub problemów związanych z wnioskiem skontaktuj się z SUKI. Zespół SUKI z przyjemnością pomoże Ci w złożeniu wniosku o wydanie dokumentu pobytowego.

Ważne informacje na ten temat zawiera nasza broszura powitalna.